۱۳۹۱ تیر ۴, یکشنبه

ببینید ویتنامی ها راجع به ما چه فکر می کنند

همه ما کم و بیش از طرز تفکر مردم کشورهای غربی و پیشرفته تر نسبت به ایران و ایرانی ها مطلعیم. اما همیشه دنبال فرصتی بودیم تا نوع نگاه کشورهای کمتر شناخته را در مورد خودمان بررسی کنیم. حالا که به بهانه یورو 2012 یکی از محبوبترین سایت های ویتنامی مطلبی راجع به ایران روی خروجی اش قرار داده بهترین فرصت است. این مطلب راجع به عدم اجازه تماشای فوتبال به زنان همراه مردان در سینماهاست اما در پایان خبر جملاتی نوشته شده که تامل برانگیز است.
عکس توسط خود این سایت تهیه شده است.

متن این خبر بدین صورت آمده است و می توانید در این آدرس آن را ببینید:
"به گفته افسر پلیس [منظورشان سردار است] بهمن کارگر زنان ایرانی تنها می توانند از طریق تلویزیون یورو 2012 را تماشا کنند و امکان رفتن به سینماها برایشان مهیا نیست. تماشای مختلط فوتبال مناسب نیست زیرا مردان در طول تماشای فوتبال هیجانی می شوند و بعضا فحش‌هاي ركيك داده يا شوخي‌هاي بدي انجام مي‌دهند. به همین خاطر زنان نباید به چنین مکان هایی بروند زیرا وقارشان را از دست می دهند. زن ها باید بخاطر این کار از پلیس تشکر کنند."

به گزارش نارنجی نیوز این سایت در پایان خبر اضافه کرده است:
"مسئله تبعیض جنسیتی در ایران بسیار مشهود است. زن ها تنها اجازه دارند در استخرها شنا کنند، سواحل آنها جداگانه است، پارکینگ آنها مجزا است و می توانند از اتوبوس استفاده کنند اما مجبورند ... در صندلی های عقب بنشینند زیرا جلو فقط مال مردان است."

گرچه تقریبا هیچ اشتباهی در این خبر وجود ندارد اما همانطور که می بینید متن خبر گویای آن است که نویسنده این مطلب هیچ شناختی از جامعه ایران نداشته است. اگر بعنوان یک بی طرف، مثل یکی از مردم ویتنام، این خبر را بخوانید چه برداشتی می کنید؟ آیا برداشت شما جز این خواهد بود که ایران یک کشور مرد سالار است که در آن با زنان (توسط مردان) مثل برده رفتار می شود و پلیس این کشور سعی دارد حداقل امکانات لازم برای حمایت از این زنان را فراهم سازد؟ به نظر شما ایراد کار کجاست که دنیا هنوز به ایران به چشم یک کشور قرون وسطایی نگاه می کند؟ حقیقتا ما [مردم ایران] برای شناساندن خودمان به جهانیان چه کرده ایم؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...